Cliëntenraad Wsw Venlo Beesel en Bergen genomineerd voor Cliënt in Beeld-prijs 2014

Vorige week werden de genomineerden bekendgemaakt voor de landelijke Cliënt in Beeld-prijs 2014. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Dit jaar is het thema: ‘Mijn raad spreekt namens alle cliënten’. De prijs gaat naar een cliëntenraad of lid daarvan die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het bevorderen, verder vormgeven of verbeteren van cliëntenparticipatie.

GEZAMENLIJKE VOORDRACHT CLIËNT-IN-BEELDPRIJS 2014

groepsfoto websiteCliëntenraad Wsw Venlo, Beesel en Bergen   & 

Klantenkamer Wsw Waalwijk, Heusden en Loon op Zand

 

 

 

Hieronder een deel uit de tekst die gebruikt is voor de aanmelding:

Deze voordracht verdient een prijs omdat wij als cliëntenraden Wsw steeds het belang van onze achterban voorop hebben staan. Onze beiden raden hechten erg veel waarde aan echte Cliëntenparticipatie. De meeste van onze raadsleden hebben dan ook zelf een Wsw-indicatie. Wij doen het liefst alles zelf en hebben een voorzitter gekozen die ons daarin ondersteund. Dus geen voorzittersparticipatie of professionalparticipatie zoals je soms bij andere raden ziet. Zo organiseert de Klantenkamer Wsw al een paar jaar bijeenkomsten voor gemeenteraden waarin wij onze visie op het Wsw-beleid geven. Wij zorgen er voor dat alle cliëntenraadsleden dan hun bijdrage kunnen leveren, door iets te presenteren of voor te lezen. Venlo heeft dit afgelopen jaar ook voor het eerst in hun gemeente gedaan. Steeds staat daarin voorop wat het beleid voor gevolgen heeft voor onze doelgroep.

Wij vinden het belangrijk dat we aandacht besteden aan beeldvorming over onze mensen. Natuurlijk houden we ons bezig met het lezen van visies van gemeenten en laten wij ons informeren over de ontwikkelingen binnen de wetgeving. Maar voor ons is dat niet het belangrijkste. Belangrijk vinden wij om aan gemeenteraden, wethouders en beleidsadviseurs duidelijk te maken wat ONZE visie is. Daar denken we regelmatig over na en dat is ook vaak de basis van onze adviezen.

Het blijkt soms moeilijk om de gemeenten zo ver te krijgen dat zij echt luisteren. In Waalwijk denken ze bijvoorbeeld dat wij beter aan het sw-bedrijf kunnen adviseren. Dat is echter niet de bedoeling van cliëntenparticipatie. Wij zijn een adviesorgaan van de gemeenten. De gemeenten dienen die verantwoordelijkheid ook te nemen. Dus gaan wij dan niet bij de pakken neer zitten, maar proberen steeds op een positieve manier onze visie onder de aandacht te brengen. Maar we zijn niet te beroerd om stappen te ondernemen als het niet lukt zoals met behulp van de Ombudsman of gesprekken op het Ministerie en met de Staatssecretaris.

Doordat we een voorzitter delen die ook contact heeft met andere cliëntenraden kunnen we steeds ervaringen uitwisselen. Dit helpt op het gebied van visievorming en advies, maar ook om gezamenlijk stappen te ondernemen. Een concreet voorbeeld daarvan is het onderzoek van de Ombudsman. Uiteindelijk is dit zelfs uitgegroeid tot een landelijke samenwerking van partijen. De resultaten zijn nog niet bekend maar wij hopen dat dit uiteindelijk een rapport wordt waar alle cliëntenraden iets mee kunnen. Dat zij daarmee naar hun gemeente kunnen gaan en hun werk extra kracht bij kunnen zetten. Maar wij hebben via onze voorzitter aan de basis gestaan van dit proces. Daar zijn we trots op en daarom denken wij in aanmerking te kunnen komen voor de cliënt in Beeld-prijs 2014

De voordracht is een gezamenlijke voordracht van twee cliëntenraden Wsw. Die van Venlo, Beesel en Bergen en die van Waalwijk, Heusden en Loon op Zand. De reden hiervoor is dat wij als cliëntenraden een informeel samenwerkingsverband hebben. Wij delen een onafhankelijk voorzitter en wisselen op die manier met regelmaat informatie uit. Zo heeft de Klantenkamer Wsw (Waalwijk) 3 adviezen geschreven die zij gedeeld heeft met de Cliëntenraad Wsw (Venlo). We wisselen ook artikelen uit op onze websites en een lid van de Cliëntenraad Venlo heeft een presentatie gehouden bij een bijeenkomst met gemeenteraden in Waalwijk, Heusden en Loon op Zand.

Voor meer informatie kijk ook eens bij onze collega’s:

http://www.klantenkamerwsw.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *